Reszel - Wydarzenia_szkolne
Jak działa drzewo?
20 stycznia 2015 roku uczniowie Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Leginach uczestniczyli w spotkaniu z dr inż. Aldoną Fenyk – pracownikiem Katedry Botaniki i Ochrony Przyrody Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. W kręgu jej zainteresowań naukowych znajdują się: dendrologia (tj. drzewoznawstwo, dział botaniki zajmujący się drzewami i krzewami), ekologia roślin, ochrona przyrody i fitosocjologia (tj. dział botaniki zajmujący się badaniem roślinności). Pani A. Fenyk ciekawie przedstawiła najmłodszym najistotniejsze informacje o drzewach. Na spotkanie zabrała ze sobą również niektóre pnie drzew, np. brzozy.
Wychowankowie szkoły zebrali się w sali gimnastycznej o godzinie 10.00 w celu obejrzenia prezentacji o drzewach przygotowanej przez panią doktor. Na początku dowiedzieli się, że dział botaniki zajmujący się drzewami nosi nazwę dendrologia. Drzewa definiuje się jako grupę roślin, w skład której wchodzą największe rośliny lądowe. Następnie zostali zapoznani z budową drzewa. W warstwowej budowie drzewa wyróżniamy: ściółkę wraz z glebą, warstwę runa leśnego, podszyt – warstwę krzewów oraz warstwę korony drzew. Uczniowie usystematyzowali swoją wiedzę dotyczącą podziału drzew. Przypomnieli sobie, jakie są rodzaje drzew liściastych (jesion, buk, klon, brzoza, jarzębina, dąb) oraz iglastych (sosna, świerk, jodła, modrzew). Dr inż. A. Fenyk podzieliła się z uczniami wiedzą na temat rozpoznania wieku drzewa. Najłatwiejszym sposobem jest policzenie słojów na przekroju pnia, ponieważ każdego roku drzewo ma więcej o jeden słój. Należy pamiętać, że słoje liczy się od środka. Drugi sposób stanowi mierzenie obwodu drzewa. Twierdzi się, że 2,5 cm obwodu to blisko jeden rok. Później pani doktor poinformowała uczniów, jak poznać, w jaki sposób następował wzrost drzewa. Dowiemy się tego z obserwacji przekroju pnia.
W klimacie umiarkowanym, na przykład w Polsce, słoje odpowiadają przyrostowi w czasie wiosny i lata. Przyrost drzewa nastąpił wiosną, jeśli ma ono jaśniejszą warstwę. Natomiast ciemniejsza i węższa warstwa wskazuje na letni przyrost drzewa. Kolejno pani Fenyk przedstawiła kilka ciekawostek. Wychowankowie szkoły w Leginach wiedzą, że najwyższy gatunek drzewa na świecie to sekwoja wieczniezielona, która mierzy 115,61 metrów wysokości. Największą koronę ma figowiec bengalski, który rośnie w Indiach. Ostatnim elementem spotkania było policzenie obwodu pnia w celu dowiedzenia się, ile lat miało dane drzewo. To praktyczne zadanie sprawiło uczniom dużo radości. Chętnie dokonywali obliczeń pod czujnym okiem dr inż. A. Fenyk.
Spotkanie z p. A. Fenyk wzbudziło wśród wychowanków szkoły pozytywne emocje. Uczniowie w dużym skupieniu wysłuchali prezentacji o drzewach, zadawali pytania oraz dzielili między sobą spostrzeżenia i wymieniali się informacjami, które usłyszeli. Miłym akcentem było otrzymanie cukierków, ulotek oraz książek przyrodniczych, takich jak: „Wilk”, „Żubr” i „Bóbr”.
Autorzy: W. Rozicka, A. Kościelniak, K. Piórkowski – pod kierunkiem p. Marleny Żukowskiej
REKLAMA
opublikowano: 2015-02-09, © NSP w Leginach,
1436