Reszel - Wydarzenia_szkolne
Nasza mała wiejska szkoła
Autorzy: uczestnicy warsztatów z języka polskiego i informatyki pod kierunkiem p. Marleny Żukowskiej Realizacja projektu „Nasza mała, wiejska szkoła” w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Leginach
Od 12 grudnia 2013 roku Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Leginach realizuje projekt „Nasza mała, wiejska szkoła” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Termin wykonania przedsięwzięcia upłynie 30 czerwca 2015 roku. W ramach projektu uczniowie uczestniczą w zajęciach z języka polskiego, języka niemieckiego, języka angielskiego, informatyki, przyrody i matematyki. Jego główny cel stanowi wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z grup o utrudnionym dostępie do edukacji, zapewnienie wysokiej, jakości nauczania oraz zmniejszenie różnic, w jakości usług edukacyjnych. Całkowity koszt projektu wynosi 415,00 tysięcy złotych, z czego na jednego ucznia przypada 8,645 tysięcy złotych. By nauka była efektywna i przyjemna, na poszczególne warsztaty zakupiono pomoce naukowe (m.in. programy multimedialne do poszerzania wiedzy z języków obcych, dyktafon, drukarkę laserową, laminarkę, dwa komputery, aparat fotograficzny, mikroskop i preparaty biologiczne, materiały oraz akcesoria biurowe). Wychowankowie szkoły chętnie biorą udział w poszczególnych warsztatach, o czym świadczy wysoka frekwencja. Zajęcia realizowane są metodą projektu, której celem jest samodzielna realizacja przez uczniów zadań opracowanych przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych założeń.
W warsztatach z języka polskiego bierze udział 17 uczniów klas III-VI. Ich opiekunem jest p. Marlena Żukowska. Cel zajęć stanowi miedzy innymi rozwój swobodnej komunikacji, poznanie wpływu informacji na życie człowieka, przeprowadzanie wywiadów i redagowanie gazety szkolnej o tytule Ekspres Szkolny (pod koniec lutego ukazał się pierwszy numer). Uczniowie do Ekspresu Szkolnego piszą artykuły, dokonują obróbki fotografii w programie Photoscape, a następnie dołączają zdjęcia do tekstów. W gazecie szkolnej, oprócz artykułów dotyczących bieżących wydarzeń z życia szkoły, znajdują się również: przepisy kulinarne, znaczenie imion, kącik dobrego humoru czy krzyżówka. W ramach zajęć polonistycznych i informatycznych wychowankowie klas III-VI pojechali na wycieczkę do Telewizji Olsztyn i Polskiego Radia Olsztyn. W studiu telewizyjnym i radiu chętnie zadawali pytania pracownikom, interesowało ich wiele rzeczy, zarówno od strony merytorycznej, jak i technicznej. Wyjazd bardzo im się podobał. W drodze powrotnej do szkoły wymieniali się spostrzeżeniami, którym towarzyszyły ogromne emocje. Na warsztatach uczniowie oglądają także filmy, m.in.: na temat etapów powstawania czasopisma, zakresu obowiązków zespołu redakcyjnego, warsztatu dziennikarza czy środków masowego przekazu.
Wiele przyjemności sprawia im przygotowywanie plakatów i map mentalnych. Wychowankowie Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Leginach uczęszczający na zajęcia z języka polskiego są systematyczni, zmotywowani do pracy, wielu z nich osiąga wysokie wyniki w nauce, chcą nadal poszerzać swoją wiedzę i umiejętności. Ich mocną stroną jest twórcze myślenie – mają wiele pomysłów i w większości potrafią podać sposoby ich realizacji.
W warsztatach z języka angielskiego prowadzonych przez p. Ewę Tabakę uczestniczą uczniowie klas I-VI. Klasa I pracuje na programie multimedialnym Discovery Island. Najmłodsi opracowali następujące działy: urodziny, szkoła, rodzina, zwierzęta, ciało i dom. Po każdym dziale uczniowie tworzą własne słowniczki tematyczne na podstawie poznanego słownictwa. Preferowaną formą pracy jest połączenie nauki z zabawą, dlatego też podczas zajęć pierwszoklasiści śpiewają dużo piosenek, bawią się w gry typu memory, Simon mówi.
Wychowankowie klas II-III również tworzą swój słowniczek – z tą różnicą, że jest to słownik alfabetyczny. Na daną literę zapisują jak najwięcej słów poznanych zarówno na warsztatach, jak i na obowiązkowych lekcjach języka angielskiego. Uczniowie bardzo lubią śpiewać angielskie piosenki. Grają także w kalambury, odgadywanie słów w celu utrwalenia poznanego materiału. Wychowankowie klas IV-VI pracują na programie multimedialnym Discover English Starter. Podczas zajęć omówili trzy bloki tematyczne: rodzina, kraje świata i hobby. Uczniowie zapoznali się z kulturą i obyczajami Wielkiej Brytanii oraz krajami anglojęzycznymi. Obecnie pod czujnym okiem p. Ewy Tabaki przygotowują przedstawienie pt. Legenda o trzech braciach: Lechu, Czechu i Rusie, które zostanie wystawione na koniec roku szkolne-go dla klas I-III. Na dodatkowych zajęciach z języka angielskiego uczniowie wykazują po-stawę aktywną, chętnie współpracują z nauczycielem.
Na warsztaty z języka niemieckiego, prowadzone przez p. Marzenę Kościelniak, uczęszcza 10 uczniów klas I-III. Najmłodsi zapoznali się ze słownictwem związanym z porami roku, z kolorami, liczebnikami w zakresie od 1 do 12 oraz nazwami członków najbliższej rodziny. Uczniowie poznane słownictwo utrwalają poprzez piosenki, rymowanki i wyliczanki. Efektem pracy było wystawienie mini sztuki teatralnej w j.niemieckim pt. Vier Jahreszeiten.
Przedstawienie utrwalono na kamerze, a następnie pokazano rodzicom podczas zebrania ogólnego, które miało miejsce 20 marca. W dodatkowych zajęciach z języka niemieckiego uczestniczą także uczniowie klas IV-VI (10 osób). Głównym celem zajęć było wystawienie mini sztuki teatralnej pt. Wir suchen Matrosen, którą również obejrzeli rodzice. Podczas zajęć uczniowie poznali słownictwo związane z przedstawieniem, tj. nazwy zawodów wykonywane przez bliskie im osoby, a grając w grę dydaktyczną "Verben - Bingo" uczyli się nowych czasowników. Uatrakcyjnieniem zajęć dla uczniów jest praca z programami multimedialnymi "Moje pierwsze słówka" oraz "Didakta". Wychowankowie klas I-VI są zadowoleni z udziału w warsztatach z języka niemieckiego –cieszą się, że mogą rozwijać swobodną komunikację w tym języku.
W warsztatach przyrodniczych, prowadzonych przez p. Edytę Pyrczak, bierze udział 16 osób. Do tej pory zrealizowano 3 bloki tematyczne: „O najbliższej okolicy”, „Zagrożenia przyrody i jej ochrona” i „Najbliższa okolica”. Uczniowie podczas zajęć uczą się współpracy w grupie, np. poprzez wspólne opracowanie zasad zachowania się w lesie, przygotowywanie krótkich prezentacji multimedialnych (np. Życie w lesie) oraz wykonywanie plakatów dotyczących dowolnego parku narodowego w Polsce. Zajęcia, których opiekunem jest p. Edyta Pyrczak, odbywają się również w terenie. Uczniowie bezpośrednio obserwowali pierwsze zwiastuny wiosny i dokonywali oceny degradacji krajobrazu po wiośnie. W marcu prowadząca zajęcia rozpoczęła nowy dział – Mikroskop i jego tajemnice. Najpierw zapoznała swoich podopiecznych z budową i zasadami działania mikroskopu, później wspólnie z nimi oglądała gotowe preparaty, a na sam koniec poleciła uczniom przygotowanie prostych preparatów pod jej kierunkiem. Po trzech miesiącach współpracy zauważa się dużą aktywność uczniów oraz ich zaangażowanie w wykonywanie prac grupowych. W warsztatach matematyczno-ekonomicznych, prowadzonych przez p. Małgorzatę Chodup, biorą udział uczniowie klas III-VI (łącznie 16 osób). Podczas zajęć podopieczni szukają odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Jaki biznes się opłaca? Czy każda inwestycja przyniesie zysk? Zgłębiają również wiedzę na temat zarządzania firmą, poznają podstawy ekonomii, marketingu i etyki biznesu. Uczniowie są już świadomi tego, co to jest budżet domowy, kredyt, lokata, odsetki, procent, rabat, podwyżka, skąd bierze się prąd w naszych domach. Dowiedzieli się, jak gospodarować pieniędzmi oraz poznali sposoby rozsądnego robienia zakupów. Potrafią także obliczyć rabat w sklepie. Na warsztatach tworzyli swój mały biznesplan do tematu dotyczącego pomysłu na zarobienie pieniędzy, np. w czasie wakacji. Uczniowie często wykonują przydzielone zadania w grupach lub parach, kształtując w ten sposób umiejętność prawidłowej współpracy z innymi. Wspólnie przygotowują plakaty, tworzą mapy mentalne, wykresy i bawią się m.in. w bank. Ciekawymi zajęciami były usługi bankowe, podczas których wychowankowie klas III-VI poznali tajniki pracy w banku. Ten dział podsumowano wycieczkę do Banku...Spółdzielczego..... w Reszlu. U uczniów podczas zajęć zauważa się dużą motywację do pracy oraz chęć poszerzania zakresu swoich wiadomości i umiejętności. Praktyczne umiejętności, które zdobędą podczas tych warsztatów, z pewnością przydadzą się im w dorosłym życiu.
W warsztatach informatycznych, prowadzonych przez p. Wiesława Maciukiewicza, uczestniczą uczniowie klas III-VI. Podopieczni zaznajomili się z podstawowymi zasadami tworzenia dokumentów tekstowych. Podczas zajęć najpierw przepisują teksty, potem je zapisują, a następnie odczytują z pliku. Dokonują również edycji dokumentu, wprowadzają do niego zmiany (np. podział na akapity, marginesy, interlinia, czcionka, wstawianie numerów stron). Swój tekst urozmaicają dołączonymi zdjęciami. Na jednych z zajęć uczniowie zapoznali się z budową aparatu i jego obsługą. Podczas warsztatów informatycznych często wykonują prezentacje multimedialne, np. z wycieczki do Telewizji Olsztyn i Polskiego Radia Olsztyn. P. W. Maciukiewicz u swoich podopiecznych zaobserwował duże zaangażowanie w wykonywanie zadań i chęć współpracy.
Możliwość realizacji projektu „Nasza mała, wiejska szkoła” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego jest dla szkoły dużą szansą. Nauczyciele, prowadząc warsztaty, rozwijają swoje pasje, a także zdobywają doświadczenie w prowadzeniu zajęć metodą projektu. Z kolei uczniowie rozwijają swoje zainteresowania, zgłębiają wiedzę na temat tego, co ich ciekawi oraz poszerzają zakres umiejętności przydatnych zarówno w szkole, jak i w życiu codziennym. Osoby dotąd mniej aktywne w życiu szkoły przełamują swoją nieśmiałość, stają się bardziej otwarte w relacjach z innymi ludźmi.
REKLAMA
opublikowano: 2014-03-28, © Organizatorzy,
1755