Reszel - Energia
Rozwa?ania nad ENERGI? w reszelskim gimnazjum.
„Bądź iskierką światła dla świata, który jest twoim otoczeniem”
Helmut Thielicke
Energia towarzyszy nam każdego dnia. Już nie wyobrażamy sobie bez niej życia. Nie zastanawiamy się również nad jej zasobami, kierując się egoistycznym podejściem do życia. A jak jest w naszej szkole. Co dzień przychodzi tutaj młodzież i dorośli. Wszyscy korzystają z energii. Ale jak?
Niestety nierozważnie. Co zaobserwowałyśmy?
- Na korytarzach podczas lekcji pali się światło, w klasach bez potrzeby również.
- Wielu uczniów pozostawia włączone światło po wyjściu z toalety.
- Na przerwach w klasach świeci się niepotrzebnie światło.
- Krany z zamontowanymi elektrycznymi przepływowymi podgrzewaczami wody bywają nie dokręcone.
- Zły stan instalacji c. o. i słabe uszczelnienie okien zmusza panie pracujące w księgowości do dogrzewania grzejnikami elektrycznymi.
No cóż, taka jest rzeczywistość. Czy można z tym coś zrobić? Na pewno należy spróbować. My przygotowałyśmy materiały informacyjne nt. energii. Marcowo-kwietniowy dodatek specjalny do Adamówki, gazety szkolnej poświęciłyśmy energii. Trafił on go gimnazjalistów. Również nasza koleżanka, Ania Grodecka narysowała piękny plakat nawołujący do oszczędzania energii. Umieściłyśmy go na szkolnym korytarzu w gablocie.
Powstały nalepki przypominające o oszczędzaniu energii, które przykleiłyśmy w różnych pomieszczeniach naszej szkoły. Czy długo tam zostaną? Zobaczymy.
Dziewczęta, najbardziej wnikliwe z naszej grupy, policzyły sprzęty w szkole, które zużywają energię. Trochę się tego nazbierało. Zobacz zestawienie.
Udałyśmy się również do p. Bogusława Domaradzkiego, pracownika Gminnej Administracji Szkół i Sportu w Reszlu, który udostępnił nam dane zużycia energii za rok 2007,dzięki czemu mogłyśmy zorientować się, jak dużo energii zużywa nasza szkoła oraz porównać zużycie obecne z rokiem 2004, kiedy też badałyśmy energię w gimnazjum. Pan Domaradzki chętnie udzielił nam informacji. Niezwykle istotnymi elementami przy oszczędzaniu energii są: świadomość potrzeby oszczędzania, elementarna wiedza i przekonanie o sposobach oszczędzania energii oraz monitoring i kontrola – powiedział Pan Domaradzki. Więcej dowiesz się z wywiadu.
Porównałyśmy zużycie energii elektrycznej i cieplnej w naszej szkole w 2004 i 2007. Niestety zużycie wzrosło. Zobacz wyniki z porównań.
Jakie wnioski daje się wyciągnąć z naszych obserwacji?
- Głównym powodem marnowania energii jest zwykła bezmyślność i beztroska.
- Duża część ludzi bardzo krótkowzrocznie patrzy na problemy gospodarowania energią, myśląc jedynie o bezpośrednich skutkach finansowych dla nich samych.
- Nie obchodzi ich tracona energia, gdy nie pokrywają jej kosztów z własnej kieszeni, a skutki w skali globalnej często lekceważą lub o nich niewiele wiedzą.
My sami podczas prowadzenia akcji promującej oszczędzanie energii doświadczyłyśmy, jak trudno jest wpoić właściwe nawyki. Pocieszający jest jednak fakt, że wielu naszych kolegów rozumie potrzeby racjonalnego gospodarowania energią.
I na koniec, ku refleksji.
To co możemy sami, już próbujemy realizować. Czasem lepiej, czasem gorzej. To co zależy od dorosłych zostawiamy pod ich rozwagę, mając nadzieję, że zechcą rozświetlić nam przyszłość.
Dziękujemy Panu Bogusławowi Domaradzkiemu za współpracę.
REKLAMA
opublikowano: 2008-05-12, © Koło Ekologiczne Ekozespoły,
4141